utorok 11. júna 2013

Cordulegastre v rajeckej doline.

8.6.2013 - Malá Fatra - Rybná dolina.

   Konečne svieti slniečko. Ranná hmla sa pomaly a potichu dvíha nad dolinu. Hneď po príchode sa ku mne po asfaltke hnala bystruška a zarazil ma stav prameniska. Bolo pokosené aj so vstavačovcami. Pritom celé okolie kde už vstavačovce nerástli bolo zachované. Zarazilo ma aj to že trávu, kríky a malé ihličnany nahádzali priamo do toku pramenných stružiek. Boli tam len dve viditeľné exúvia. Obe samčie. Jedno z nich ležalo pod skosenou trávou vo vode takže ich tam pod kopami z kosenia mohlo ležať viac.

Dactylorhiza majalis subsp. majalis - vstavačovec májový pravý, fotený na tom istom mieste týždeň pred pokosením. Bola tam v rôznom štádiu rastu viac ako desiatka rastlín.

ysCarabus coriaceus - bystruška kožovitá, môj ranný uvítací výbor :)
bystruška kožovitá
    Malá fatra - Rajecká Lesná - dolina Čierneho potoka.

   V železitom pramenisku kde na jeseň vznikol príspevok o larvách v oranžovom župane , aj exúviá mali fešácky oranžový nádych. Ukázali sa mi 3 - 2x samička 1x samček. Motkali sa tam aj húsenice priadkovca a v plnom kvete boli desiatky vstavačovcov.


Cordulegaster bidentata - exúvium.

Tu je pekne vidieť že všetko čoho sa voda na tomto pramenisku dotkne "hrdzavie".
Euthrix potatoria - priadkovec trávový, zmoknutý portrét.

Počasie sa menilo už bolo mierne zamračené a občas jemne ale husto spŕchlo. Márne pátranie po vážkach alebo zvlečkoch a stále častejšie prehánky ma pohli smer auto. Zaujal ma ale ešte približne 50 až 100 cm široký rigol ktorý kedysi vykopali ľudia okolo asfaltovej "lesnej" cesty. Odvádzal dažďovú vodu a zároveň zabraňoval vode z prameniska vytekať na cestu. Predstava aká tu musela byť pekná mokraď pokiaľ ju nezničili nezmyselnou asfalkou bola dosť smutná. Z pochmúrnej predstavy ma vytrhla známa silueta na brehu rigola." No konečne" (povedal som to trochu opĺzlejšie ale to sem písať nebudem). Visel tam zmoknutý samček Cordulegastra. Bol už skoro dofarbený ale na pravej strane hrude mal divnú hnedú akoby vyleptanú škvrnu a pokrkvané krídla. Kúsok proti prúdu si sušila ešte spojené krídla o niekoľko hláv väčšia samička.
Mal som z nich veľkú radosť.
   Neskôr ma to ešte zavialo k Šujskému lomu pozrieť jeden potôčik. Ale tam sa strhla riadna hrmavica a prietrž mračien. Tak som radšej odplával domov.

Cordulegaster bidentata - samček.



Cordulegaster bidentata - samička čerstvo premenená a ešte nevyfarbená.

Cordulegaster bidentata - samčie prívesky.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára